+420 775 152 006
info@zuzzihusarova.cz

1 Dec 2016

Mindfulness, co to je a jak mi může pomoci?

Mindfulness je opak dnešního života ve spěchu, bezmyšlenkovitě, neosobním a bez rozmyslu unáhlených emočních výlevů nebo rozhodnutích, které pak litujeme.

Mindfulness je být si vědom toho, co se děje tady a teď. Opak ovšem žijeme každý z nás ve většině času každodenního programu. Otupělé koukání do televize, když přijdeme unavení po práci domů, automaticky opakuji svoje každodenní činnosti bez toho, abych něco udělal jinak. Takový polospící člověk.

Mindfulness neboli všímavost je tedy specifické zaměřování pozornosti na to, co je tady a teď, uvědomování si přítomného okamžiku – bez hodnocení, bez očekávání.

Ono se tady a teď píše v každé druhé knize o meditaci, učí na seminářích, ale jak to sakra dělat na každodenní bázi, když mám diář nacpaný k prasknutí?

Uvědomila jsem si, že v momentě, kdy nepraktikuji mindfulness, můj život je ještě rychlejší. Ovšem nejde ani tak o těch, 20,30 nebo 60 minut ráno vklidu, to je jenom příprava. Kde hra opravdu začíná je, to co je potom. Jak moc dokážu udržet svůj vnitřní klid, ikdyž od rána se nezastavím s klienty a večer ještě sedám k počítači a řeším maily a připravuji programy na další den?

Je to životní styl. Jde o to, se zastavit v ten moment, kdy si to uvědomím. Uvědomit si, že se choulím do klubíčka, že nedýchám, mám sevřený žaludek. To je moment, kdy si říkám magické slovíčko DOST a narovnám si záda, udělám hluboký nádech do břišní oblasti a uvědomím si, co cítím, kde jsem a co je kolem mě, co se právě děje a jak svými mylšenkami můžu ovlivnit to, co je venku. Respektive, uvědomit si, že tím že se budu stresovat se nic venku neurychlí. 

Jedna věc je uvědomění, řekla bych i že první krok, nicméně pak přichází ta činnost, přesvědčit svoji mysl k tomu, že opravdu tou rychlostí se většina věcí spíš pos…. než zlepší. Zastavím se jednou, dvakrát a pak vše jde líp.  Ráno je to nácvik a během dne je to už praxe.

Večer se pochválím, že jsem se zase zastavila několikrát a vytvořila si situace, které nakonec byly krásně v pohodě (klientka počkala, autobus měl zpoždění, domů mě zavezl kamarád…) Nechala jsem, at se věci dějí a to je být ve stavu mindfulness, všímat si, co se děje a nechat to plynout. Neurčovat tomu směr, jelikož ono to má ten nejlepší možný směr.

Vše je o tréninku, proto si můžete i dnes natrénovat mindfulness, stačí k tomu tak málo. Pouze se zastavit a dýchat, uvědomit si svoje emoce, myšlenky. Uvědomit si jestli řeším to jak to zítra bude, nebo co jsem včera řekla a mohla jsem to říct jinak, nebo zbytečně soudím lidi, hodnotím situace v práci a namísto toho můžu pouze pozorovat můj dech.z-deniku-koucky

Být neustále v přítomnosti momentálně je reálné pro mnichy. Pro nás v západním světě je to osvícené přání.

Přeji vám krásnou cestu na vaší cestě k nirváně.

Může vám k tomu pomoct kurz MINDFULNESS

 

Leave a Reply