+420 775 152 006
info@zuzzihusarova.cz

12 Mar 2018

12 MÝTŮ O MEDITACI, DÍKY KTERÝM JSTE JEŠTĚ S MEDITACÍ NEZAČALI

Díky značně narůstajícímu zájmu o meditaci se zároveň vynořují i všelijaké mýty. Je jasné, že různým dezinformacím se člověk zkrátka nevyhne, avšak tyhle mýty by vám neměli bránit s meditací začít.

1. Mýtus: Nemůžete meditovat, protože moc přemýšlíte.

Všichni v dnešní době přemýšlíme někdy až moc. Avšak právě lidé kteří tvrdí, že ‘přemýšlejí příliš na to, aby mohli meditovat’, jsou těmi, kterým by meditace mohla prospět nejvíce, kdyby jí ovšem dali šanci. Ve skutečnosti je ‘přemýšlení’
přirozená a také tak trochu očekávaná součást meditace. Některá cvičení vám dokonce poskytnou určité nástroje, jak nasměrovat myšlenky zpět do meditace, když se v nich začnete ztrácet. Obecně ale platí, že přicházející myšlenky během
meditace jsou naprosto v pořádku. Ostatně – díky tomu přece meditujeme. Vše je záležitostí praxe a meditace je hlavně o zaměření pozornosti do sebe, nikoli ven.
Někteří tvrdí, že když budete soustředit myšlenky do jednoho místa či bodu, posílíte tím svaly, kterými je tvořen náš mozek. Meditace vás může naučit nereagovat přehnaně na různé myšlenkové spouštěče, které vám během dne způsobují stres a také zaznamenáte větší uvolněnost a pocit většího klidu.

2. Mýtus: Nemůžete meditovat, protože neumíte sedět klidně.

Je tu dobrá zpráva pro ty z vás, kteří během mediace nevydržíte sedět klidně. Pohyb během meditace je úplně v pořádku – můžete se pozici, ve které meditujete přizpůsobovat, poškrábat se nebo si jen natáhnout nohy Cancun 2017-53a protáhnout se. Nemusíte
si hrát na sochu a být zcela nehybní. Pokud jste na skupinové meditaci, snažte se být tiše, abyste nerušili ostatní meditující.
Ti z vás, kteří potřebujete ještě více pohybu a protažení vám nestačí, můžete vyzkoušet meditaci během chůze. Meditace může být totiž vykonávána ve čtyřech pozicích: v sedě, ve stoje, během chůze nebo v leže. Pokud vám meditace v sedě
nevyhovuje, nenuťte se do ní a zbytečně se nepřemáhejte. Vyzkoušejte ostatní pozice a praktikujte tu, která vám vyhovuje nejvíce.

3. Mýtus: Nemůžete meditovat, protože nemáte čas.

Všichni jsme tak nějak zaneprázdnění. Pokud si ale i Oprah, Kobe Bryant, Arianna Huffington nebo Rupert Murdoch čas na meditaci najdou, pravděpodobně to zvládnete taky! Mnoho lidí tvrdí, že ranní meditace učiní celý den pomalejší a pozvolnější. Shodují se také na tom, že toho během dne stihnou mnohem více a dokonce se po ranním meditování cítí více produktivní. Je to i díky tomu, že meditace pomáhá zlepšovat soustředění a snižuje stres.
Pokud ale přece jen cítíte, že těch 20 minutek denně je na vás ze začátku moc, začněte tedy s 10ti nebo i 5ti minutami . Klíčem je začít pozvolna a nenásilně. Dokonce i zkušený meditátor ví, že některé dny jsou zkrátka uspěchanější a vše co
se dá stihnout je právě těch 5 minut. I to je ale vždy lepší než nic.

4. Mýtus: Nemůžete meditovat, protože si nejste jistí, zda to děláte správně.

Jediná špatná meditace je ta, kterou nepraktikujete vůbec. Meditace je velmi jednoduchá. Soustředíte se pozorností na jednu věc. Ať už na sebe, na dech nebo dokonce i na mantru. Pokud se přistihnete, že mysl ulétla někam jinam nebo jste
se ztratili v myšlenkách, prostě si to uvědomte a vraťte se zase k sobě nebo k věci, na kterou jste se během meditace zaměřovali.

5. Mýtus: Během meditace byste neměli mít žádné myšlenky.

Tenhle mýtus zkrátka není vůbec pravdivý a ve skutečnosti může být velkou překážkou pro začínající meditující. Pokud si myslíte, že to děláte špatně, je snadné to vzdát a nechat toho. Deepak Chopra, odborník na meditaci a zakladatel Center for Wellbeing to říká nejlépe: ‘Povaha mysli přeskakovat z jedné myšlenky na druhou je ve skutečnosti samotný základ meditace’. Nějak se začít musí. Některé druhy meditace přímo kladou důraz na uvědomování si přítomnosti a bytí si vědom myšlenek, které se během meditace vynořují. To je zkrátka součástí praxe.

6. Mýtus: Meditace musí být duchovní nebo dokonce náboženská.

Existuje opravdu zřetelný rozdíl mezi meditací a náboženstvím. Zatímco mnoho meditačních praktik má kořeny v buddhismu a hinduismu, hodně dnešních druhů meditace s náboženstvím jako takovým vůbec nesouvisí. Některé nábocat meditationženské skupiny meditaci sice praktikují, ale k využití všech benefitů, které meditace přináší, není nutné být spirituální nebo být nějakým způsobem spojen s náboženstvím či nějakou duchovní skupinou.

7. Mýtus: Abyste mohli meditovat, musíte sedět v poloze se skříženýma nohama.

Můžete sedět v libovolné poloze, takové, která vám vyhovuje. Někomu vyhovuje sedět vzpřímeně na polštáři nebo v křesle, někdo zase sedí na zemi. Můžete také sedět na posteli s plno polštáři opřenými po stranách kolem vás. Možnosti jsou
nekonečné. Někomu vyhovuje i meditace v leže, avšak u té je větší pravděpodobnost, že během meditování usnete.

8. Mýtus: Meditace je jen pro lidi, kteří jsou často ve stresu.

Meditace pomáhá snižovat stresový hormon kortizol, avšak benefity meditace jsou opravdu široké. Pomáhá posilovat náš imunitní systém, zlepšuje koncentraci, snižuje krevní tlak, zlepšuje spánek, zvyšuje pocit štěstí a dokonce pomohla i lidem závislým na alkoholu a cigaretách. Tvrzení, že je meditace vhodná pouze pro lidi, kteří se často nacházejí ve stresovém prostředí je nepravdivé. Meditace je vhodná pro každého a je výborná pro celkové duševní i fyzické zdraví.

9. Mýtus: Meditace je pouze pro dospělé. meditation kid

Dospělí nejsou jediní, kteří zažívají stres a neklid. Děti mohou být také často zahlceny všemožnými emocemi a meditace je jedním ze způsobů, jak někteří rodiče pomáhají svým dětem naučit se zvládat stresové situace. Mnoho škol už dokonce
zvažuje, že by pravidelná meditace měla být praktikována ve třídách. Ve školách, kde s meditací již začali bylo zjištěno snížení stresu u studentů a zlepšení školních výsledků. Dokonce i učitelé zaznamenali změnu nálady ve třídách a celkový dojem byl velice pozitivní.

10. Mýtus: Musíte mít meditační mantru.

Meditace na základě mantry je pouze jeden z druhů meditace. Transcendentální meditace (populární lidmi jako Oprah, Jerry Seinfeld a Howard Stern) používá mantru, ale mnoho meditačních praktik založených na pozornosti ne. Vnímejte
mantru jen jako určitý nástroj, který lidé mohou použít k tomu, aby se dostali do své meditační praxe. Existuje mnoho dalších nástrojů, jako je uvědomění si toho, co slyšíte kolem vás a nebo jednoduše věnujte pozornost svému dechu.

11. Mýtus: Meditace je jen pro bohaté nebo pro elity.

Meditace je prožívání přítomnosti tady a teď a o tom to celé je. Krása meditace tkví v tom, že je zdarma a můžete ji praktikovat kdykoli a kdekoli. Vše, co k tomu potřebujete, jste pouze vy sami.

12. Mýtus: Trvá roky, než se meditovat naučíte.

Dalajláma sice říká, že meditace vám může změnit život a praktikuje ji po většinu svého života, ale meditovat se skutečně můžete naučit během několika minut. Samozřejmě, že jako u každé dovednosti nebo cvičení platí, čím víc toho uděláte, tím více se naučíte. Prostě začněte. Klidně hned TEĎ.

Leave a Reply