+420 775 152 006
info@zuzzihusarova.cz

28 Čvc 2015

Jak meditovat správně

//
Komentáře2

Jelikož jeden z nejčastějších dotazů mých klientů je: Jak správně meditovat, rozhodla jsem se napsat tento článek.

Tento článek vám vysvětlí, co je cílem meditace, jak postupovat při začátcích v meditaci v pohodlí vašeho domova a tipy, jak meditovat správně.

Záměrem meditace je soustředit se a uklidnit svoji mysl, následně dosáhnout vyšší úrovně vědomí a vnitřního klidu a míru. Může vás překvapit, že meditovat můžete kdykoli a kdekoli. Dopřávat si tak pocit klidu a míru bez ohledu na okolnosti, které vás obklopují.

JAK SE NA MEDITACI PŘIPRAVIT

1. Najděte si klidné místo. Meditovat byste měli na klidném a mírumilovném místě. Umožní vám to zaměřit se pouze na svoji meditaci a vyhnete se tomu, že vaši mysl ovlivní vnější podněty. Najděte si nějaké místo, kde vás nic a nikdo nevyruší během celé meditace, ať už jde o pět minut nebo hodinu. Nepotřebujete příliš velký prostor, stačí šatna, kancelář, obývací pokoj, ložnice. Hlavně jde o to, abyste byli o samotě.
  • Pokud je pro vás meditace nová, je důležité vyhnout se všem vnějším rozptýlením. Vypněte televizi, vypněte telefon(případně modul letadlo) a další věci, jako je počítač či rádio. Pokud potřebujete na začátek hudbu, vyberte si nějakou klidnou, opakující se a jemnou, aby nenarušila vaše soustředění(ideálně zvuky přírody). Další možností je pustit si malou vodní fontánku – zvuk tekoucí vody může být velmi uklidňující._FXC3262
  • Nemusíte mít úplně ticho, takže nemusíte sahat po špuntech do uší. Zvuk sekání trávníku nebo štěkání sousedova psa by vás neměl při meditaci rušit. Buďte si těchto zvuků vědomi, ale nedovolte jim, aby ovládaly vaše myšlenky. To je důležitou součástí úspěšné meditace. Avšak pokud budete potřebovat, špunty jsou jednou z možných alternativ, jak začít s vnějším klidem.
  • Meditace venku je pro spoustu lidí vhodná. Pokud zrovna nejedete v autobuse nebo nejste jinde, kde je hlučno, najděte si nějaké klidné místo, například zahradu nebo strom v parku.
2. Mějte na sobě pohodlné oblečení. Jedním z hlavních cílů meditace je uklidnit mysl a zablokovat vnější faktory – může být ale těžké, fyzicky se uvolnit, když máte na sobě nepohodlné oblečení. Vezměte si k meditování pohodlné oblečení a nezapomeňte si zout boty.
  • Oblečte si svetr nebo mikinu, pokud chcete meditovat na chladném místě venku. Ideálně je si vzít ještě deku na přikrytí. Jinak vám začne být zima, budete na to myslet a meditace se vám nepodaří. Je třeba být v absolutním pohodlí.
  • Pokud jste v kanceláři, doma nebo někde, kde se můžete snadno převléknout, snažte se cítit se co nejpohodlněji. Zujte si boty a sundejte si sako, rozepněte si košili a sundejte si pásek.
3. Určete si čas své meditace. Než začnete, měli byste se rozhodnout, jak dlouho chcete meditovat. Já doporučuji dvakrát denně minimálně 20 minut.  Začátečníci mohou začít klidně i s pěti minutami jednou denně. DFoto (46)ůležité je se cítit SABAI.
  • Měli byste meditovat každý den ve stejnou dobu. Je jedno, jestli to budete dělat 15 minut každé ráno nebo 5 minut po obědě. Pouze dodržujte přibližný čas a zařaďte meditaci do svého denního plánu.
  • Jakmile se rozhodnete, držet se tohoto plánu. Nevzdávejte to jen proto, že máte pocit, že to nefunguje. Dosáhnout úspěšné meditace chvíli trvá. Nyní je nejdůležitější nepřestat. Stejně jako když roste strom. Vidíte plody vašeho starání se o něj až po delší čas. A nevyhodíte ho po dvou měsících, protože vaše oko nevidí, že vyrostl o 3 cm.
  • Pokud nespěcháte do práce, není třeba sledovat, jak dlouho meditujete. Meditujte, dokud je vám to příjemné. Ideální čas nastavení si času, v případě, že to potřebujete je poslouchání meditační nahrávky v určitém čase. Můžete si nastavit také meditační aplikaci, která vás probudí lehkými tóny nebo meditační hudbu, která skončí po 20 min.

4. Protáhněte se. Meditace znamená sedět nějakou dobu na jednom místě. Vyhněte se napětí svalů ještě dříve, než začnete. Když se trochu protáhnete, budete se moci lépe uvolnit a připravíte tělo i mysl na meditaci. Také se nebudete soustředit na nic jiného, než na uvolnění mysli.

  1. Protáhněte si krk, hlavně pokud pracujete u počítače a protáhněte si i záda. Nohy, hlavně vnitřní stehna je důležité protáhnout, pokud chcete meditovat v pozici lotosového květu, či částečného lotosu.
  • Sedněte si pohodlně. Jak jsem již napsala, je velmi důležité sedět při meditaci pohodlně. Nejdůležitější je najít si dobrou polohu. Tradičně se medituje vsedě na polštářku na zemi v poloze lotosového květu, nebo na turka. Pokud nemáte silné a flexibilní nohy, boky a bedra, budete se při této pozici krčit okolo páteře. Vyberte si tedy takovou polohu, která vám umožní sedět rovně a vyrovnaně.
  • Můžete si také překřížit nohy, sednout si na židli nebo sedět na sedačce, která má měkčí podklad a je pohodlnější pro nohy. Musíte mít pánev předsunutou tak, abyste měli páteř v jedné rovině s pánevními kostmi – místy, která nesou celou vaši váhu. Sedněte si na přední hranu tlustého polštáře nebo si dejte něco asi 6cm vysokého pod zadní nohy židle nebo polštář na sedačku.
  • Vysuňte pánev dopředu. Potom začnete od spodu skládat postupně obratle páteře tak, aby držely celou váhu trupu, krku a hlavy. Chce trochu cviku najít si pozici, která vám umožní se uvolnit a zároveň srovnat tělo. Kdykoli pocítíte napětí ve svalech, uvolněte se. Pokud se nemůžete uvolnit, aniž byste se hrbili, zkontrolujte si držení těla a snažte se najít způsob, jak danou oblast uvolnit. Tradiční umístění rukou je mít ruce v klíně dlaněmi nahoru, pravou ruku položenou přes levou.
 5. Oči můžete mít zavřené. Meditovat můžete i s otevřenýma očima. Začátečníkům doporučuji nejprve oči zavřít. Zbavíte se tím vizuálních podnětů a nenecháte se tak snadno rozptýlit.
  • Jakmile si zvyknete na meditaci, můžete zkusit otevřít oči. Může vám to pomoci, pokud při meditaci často usínáte nebo se vám hlavou prohánějí nepříjemné duševní obrazy (což postihuje malé procento lidí).
  • Když máte oči otevřené, můžete je soustředit na bod na stěně nebo na plamen svíčky. Doporučuji oči otevřít v případě, že cítíte velkou tenzi v očních bulvách či při sevření víček. Pak je zase můžete zavřít. Důležité je vaše pohodlí.

 

final_13

Tipy na správnou meditaci

  • Meditace je správná, když ztratíte při meditaci pojem o čase. Když budete přemýšlet, jak dlouho už meditujete, jestli už je to váš požadovaný čas, nebudete se moci soustředit na meditaci. Někteří lidé si nastaví časovač a nestarají se o nic. Časem už vaše podvědomí samo určí přesný čas vaší meditace a  vy se nebudete muset o nic starat. Toho dosáhnete pouze tréninkem a komunikací se svým podvědomím.
  • Prospěšné účinky meditace pocítíte už po první meditaci. Budete se cítit energičtí, nebo naopak odpočatí, jako by žádné problémy neexistovaly. Častým praktikováním se dostaví dlouhodobé benefity jako je zachovat klidnou hlavu ve stresových situcích, či nehodě, při sporu s partnerem nebo když vše nejde, jak jste si plánovali.
  • Pokud chcete meditovat a cítíte se vyčerpaní, unavení, bolaví nebo jinak neschopní se uvolnit a nejde vám to, i když se snažíte, zkuste dělat něco uvolňujícího. Ïdeální je meditovat po fyzické aktivitě. Běh, joga, 5 tibeťanů, procházka, sprcha, koupel či sklenice vlažné vody vám pomohou zbavit se napětí a rozproudí ve vás stagnující energii. Potom vám meditace půjde lehce.
  • Některé účinky meditace většina lidí přímo nepociťuje, ale jde o: snazší usínání, snazší zvládání závislostí, silnější víra  v sebe( pokud se rozhodnete zhubnout, začít sportovat atd.), vyrovnané emoce
  • Neposlouchejte svoji mysl, které vám bude našeptávat, že meditace je ztráta času, či že nevidíte výsledek. Pozorujte ho pouze jako pozorovatel, nebuďte herci, ale režiséry. Nemějte žádné úsilí. Jen ho nechte být. Pokud mu nedáváte energii, brzy zase zmizí.
  • Když budete mít správné držení těla, bude pro vás jednodušší dýchat, protože budete mít v plicích více místa. Jistě si všimnete, že vám většina svalů na trupu s dýcháním pomůže, od pánve až po krk. Hlavním dýchacím svalem je bránice. Ostatní svaly pouze bránici pomáhají. Správné držení těla je pohodlné a jednoduché. Budete mít pocit, jako byste se vznášeli.
  • Neočekávejte okamžité výsledky. Účelem meditace není změnit vás přes noc na zenového mistra. Meditace nejlépe funguje, když ji děláte jen tak a nesoustředíte se příliš na její výsledky.
  • To, co děláte s klidnou myslí je jen na vás. Pro některé lidi je snadnější pustit do mysli kýžený výsledek nebo tužbu. Ostatní raději jen „odpočívají“ v klidu, který jim meditace dopřává.
  • Dlouhodobá meditace má mnoho prospěšných účinků a rozhodně stojí za to s ní pokračovat. Ty nejlepší účinky jsou: zvýšená vnímavost a všímavost, snížený stres, klidnější a uvolněnější nálada, pocit vnitřního naplnění, radost ze života, zlepšení paměti a soustředění a zvýšení počtu šedých mozkových buněk v různých částech mozku.
  • Buďte si vědomi, že můžete ovládat svoji náladu a myšlenky i když nemeditujete. Jistě si všimnete, že budete klidnější, šťastnější a bystřejší i momentech, kdy zrovna nemeditujete. Nechte, ať vás to motivuje. Pokračujte v meditaci, jelikož dnešní meditací si tvoříte svoji zítřejší náladu. A pokud dnes vynecháte, jak se budete cítit zítra?
  • Dělejte to, co je pro vás nejlepší. To, co je dobré pro některé lidi nemusí fungovat také u vás. Nedovolte, aby vás to ovlivnilo. Poslouchejte sami sebe.
  • Pokud je pro vás těžké meditovat celý čas, který jste si na to vyhradili, zkuste to nejprve jen na chvíli. Každý dokáže meditovat minutu nebo dvě, aniž by se mu hlavou začaly honit myšlenky. Když se oceán myšlenek uklidní, postupně prodlužujte dobu meditace až dokud nedosáhnete požadovaného času.
Pokud máte chuť vyzkoušet meditaci pod vedením experta v oboru, pořiďte si online kurz  Umění Meditace, který vám krok po kroku ukáže, jak na to.
Pokud se necítíte na to jít do toho sami a chcete mít rychlejší posun, napište si o ONLINE osobní konzultaci.

2 Odpovědí

    1. Ahoj a Diky za dotaz! Myslet? No přirozenost mysli je myslet. Ideální je myslet na jednu věc a tou veci je bud meditacni objekt, nebo mantra a nebo vizualizace dechu. Na to se tboje mysl koncentruje a tim pádem se nerozptyluje myšlenkama co bylo včera a co bude zitra. Jakmile se mysl nauci koncentrovat jen na jednu věc, budes vnimat ze meditace ti přináší odpočinek . Jakmile se citis unavený a nebaví te to tak to neni správně .

Zanechat odpověď